انواع دانه های روغنی کلزا

بیشتر روغن کلزا در پخت و پز چربی، اسپرد و مارگارین استفاده می شود. کنجاله غنی از پروتئین در خوراک دام استفاده می شود. مقداری بذر کامل در جیره طیور استفاده می شود.

همه واریته‌های کم‌مصرف که در حال حاضر برای استفاده غذایی توصیه می‌شوند، حاوی کمتر از ۲ درصد اروسیک اسید و ۲۵ میکرومول در گرم گلوکوزینولات بذر هستند. گلوکوزینولات های حاوی گوگرد ضدتغذیه هستند همچنان مقدار غذای تغذیه شده به غیر نشخوارکنندگان را محدود می کنند.

انواع غیرغذایی با اسید اروسیک بالا (HEAR) اغلب در زمین های کنار گذاشته شده رشد می کنند. این روغن به عنوان روان کننده پایداری دمایی بالایی دارد و بنابراین برای مصارف صنعتی مناسب است. استفاده اولیه از خواص ضد لغزش آنها در محصولاتی مانند فیلم چسبناک و پلی اتیلن بهره می برد.

انواع روغن های دیگر نیز پرورش داده شده اند، اما هنوز به صورت تجاری در اروپا رشد نمی کنند. روغن اسید اولئیک بالا به ویژه در رژیم غذایی انسان مفید است. اسید لینولنیک کم پایداری بسیار خوبی برای سرخ کردن در دمای بالا دارد.

روغن سیاه دانه به ترکی

 

انواع مختلف
در صورت درخواست یارانه برای کمک به زراعی، فقط ارقام تایید شده قابل کشت هستند.

واریته های سنتی در طی 10-8 سال با انتخاب و خالص سازی پرورش داده می شوند. آنها با گرده افشانی خود نگهداری می شوند.

 

هیبریدها که اولین بار در سال 1996 معرفی شدند، به تلاقی والدین نر و ماده متفاوت در مرحله تولید بذر بستگی دارند. هیبریدهای F1 نسبت به والدین خود قوی تر و پربازده تر هستند. بنیه هیبریدی در نسل های متوالی به سرعت کاهش می یابد، زیرا گیاهان خود گرده افشانی می شوند و به انواع والدینی تقسیم می شوند.

 

پرورش دهندگان نباتات روش هایی را برای معرفی عقیمی نر برای جلوگیری از خود گرده افشانی لاین ماده ایجاد کرده اند. چنین گیاهانی قادر به تولید گرده یا پذیرش گرده خود نیستند که تاجر گیاهان دارویی از نوع گیاهان استفاده می کنند.

گیاهان نر و ماده در نوارهای مجاور رشد می کنند. بذر هیبرید از والدین ماده برداشت می شود در حالی که گیاهان نر پس از گلدهی از بین می روند تا از آلودگی دانه های هیبرید در هنگام برداشت جلوگیری شود. این امر به طور قابل توجهی تولید را از یک منطقه معین کاهش می دهد که تا حدی هزینه های بالای بذر را تشکیل می دهد.

 

انواع هیبریدی
هیبریدهای بازسازی شده، به عنوان مثال Pronto، Royal، Disco. اگرچه والد ماده نر عقیم است (یعنی گرده تولید نمی کند)، گرده والد نر این اثر را بیش از حد می کند. بنابراین، گیاهان هیبریدی F1 کاملاً بارور هستند که روغن زیتون سابروسو جزو این دسته است.

انجمن های مختلف، به عنوان مثال Synergy. اینها مخلوطی از هیبرید عقیم نر و یک یا چند گونه بارور نر، معمولاً در مخلوط 80:20، که گیاهان هیبرید را گرده افشانی می کنند، تشکیل می شود. آزمایشات با بودجه HGCA، به عنوان بخشی از یک پروژه اروپایی، نشان داده است که انجمن های واریته ای خطر گرده افشانی ضعیف و کاهش عملکرد در شرایط نامطلوب را به همراه دارد. گرده افشان های با قدرت کمتر

انجمن های سوپر واریته، به عنوان مثال Gemini، Complex، Agenda. در این سیستم از یک هیبرید بازسازی شده به عنوان گرده افشان استفاده می شود. هر دو جزء باید به یک اندازه رقابتی باشند و گرده افشانی آن تضمین شود.

هیبریدهای 3 طرفه، به عنوان مثال کوهورت، کومودور. جدیدترین سیستم از دو تلاقی هیبریدی متوالی برای غلبه بر محتوای بالای گلوکوزینولات استفاده می کند. محصول تجاری معمولاً 100٪ بارور است یا به مخلوط 50:50 از گیاهان بارور نر تقسیم می شود: گیاهان عقیم نر. گرده افشانی گیاهان عقیم باید بسیار موثر باشد که تجارت گیاهان دارویی نیز افزایش یافته است.

 

فواصل جداسازی
تنها محدودیت‌های کنونی در کشت تجاری برای محصولات کلزای با اروسیک بالا است، که نباید در فاصله 50 متری از محصولات استاندارد و دو برابر کم کشت شوند.

گونه های اصلاح شده ژنتیکی به طور گسترده در بسیاری از کشورها رشد می کنند. آنها مزایای زراعی بالقوه ای مانند مقاومت در برابر علف کش ها را ارائه می دهند. واریته ها را می توان با پروفیل اسیدهای چرب متناسب با بسیاری از مصارف نهایی از جمله مصارف صنعتی تولید کرد روغن زیتون رویال اصلی نیز انواع خواص را به همراه دارد.

دانه روغنی گلرنگ