دانه های روغنی منابع اسیدهای چرب ضروری برای سلامت

برخی از ایزومرهای موضعی اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 و امگا 6، اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن انسان برای عملکرد متابولیک به آنها نیاز دارد، اما نمی توانند خودشان را تولید کنند و بنابراین باید از رژیم غذایی دریافت شوند. اثرات مفید اسیدهای چرب امگا 3 به رشد مغز، بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، سرطان، بیماری التهابی روده، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، سلامت روان و اختلالات عصبی مرتبط است. اسید چرب ضروری امگا 3، اسید α-لینولنیک است. که در سبزیجات برگ سبز و در دانه‌های کتان، کلزا، چیا و گردو یافت می‌شود.

اسید چرب ضروری امگا 6، اسید لینولئیک، در طبیعت فراوان است. در دانه های بسیاری از گیاهان خوراکی یافت می شود. حداقل صدها گونه گیاهی وجود دارد که در وحشی یا از مناطق جنگلی کشت می شوند که ممکن است منبع روغن نباتی باشند. این روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند که برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. مصرف دانه های روغنی از دیرباز برای انسان ها حایز اهمیت بوده است و بهتراست به جای مصرف روغن های نباتی از روغن های گیاهی مفید استفاده نمایید و سلامت خود را تضمین کنید.

 دانه های روغنی درخت
تری گلیسیرید بخش حیاتی تغذیه انسان را تشکیل می دهد و 90 درصد تولید جهانی از منابع گیاهی، حیوانی و آبزی به عنوان خوراکی یا به عنوان یک عنصر در محصولات خوراکی استفاده می شود. بخش عمده ای از انرژی رژیم غذایی از تری اسیل جیسرول ها تامین می شود که حاوی بیش از دو برابر مقدار یکسان کربوهیدرات هستند. روغن دانه درختی را می توان به عنوان روغن گیاهی تعریف کرد که به جای میوه (پریکارپ) از دانه (آندوسپرم) برخی درختان به دست می آید.

 

حدود 80 درصد از تولید جهانی روغن نباتی خوراکی است، در حالی که 20 درصد باقیمانده در صنایع حیوانی و شیمیایی استفاده می شود . روغن های زیستی حاصل از دانه های روغنی بسته به نوع موتور و سطح ترکیب روغن زیتون سابروسو به عنوان روغن گیاهی مستقیم (SVO) یا به عنوان سوخت زیست توده (روغن ترانس استری شده) استفاده می شود. این شامل روغن دانه سویا نیز می شود.

روغن سیاه دانه به ترکی

تعریف اسیدهای چرب

اسیدهای چرب حاوی تک پیوند به عنوان اسیدهای چرب اشباع (SFA) نامیده می شوند. غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده عبارتند از کره، شیر کامل، شکلات، خامه، تخم مرغ، گوشت خوک، گوشت قرمز و شیرینی های جامد. مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده می تواند کلسترول خون را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد که روغن زیتون رویال اصلی نیز جزو این دسته است.